» 25/07/2017 10:56
Como había ganas de una Baltic Porter en el Match Beer, y lo que va a salir ni se acerca... ¡¡¡nos montamos nuestro propio Baltic Porter Day!!!

Sin complicaciones, la idea simplemente es que investiguemos y elaboremos una Baltic Porter (y quien no pueda por logística, que se una con otro para hacerla) y luego nos juntamos, hacemos cata conjunta y echamos el rato. El que haga la mejor Baltic Porter se lleva un pin.

Y como es una cerveza que mejor darla un tiempito, el Baltic Porter Day será a finales de Febrero para no coincidir ni con Reuniones con Estilo ni con el Congreso.

Por si acaso: esto es algo totalmente informal para investigar sobre un estilo diferente y pasar el rato, no incluye ni intercambios, ni concursos, ni nada más que aprender elaborando un estilo diferente y juntarnos un día a hacer la cata. Claro que si alguien quiere enviarnos sus birras nos las beberemos encantados.
» 25/07/2017 11:22
9C. Baltic Porter

Overall Impression: A Baltic Porter often has the malt flavors reminiscent of an English porter and the restrained roast of a schwarzbier, but with a higher OG and alcohol content than either. Very complex, with multi-layered malt and dark fruit flavors.

Aroma: Rich malty sweetness often containing caramel, toffee, nutty to deep toast, and/or licorice notes. Complex alcohol and ester profile of moderate strength, and reminiscent of plums, prunes, raisins, cherries or currants, occasionally with a vinous Port-like quality. Some darker malt character that is deep chocolate, coffee or molasses but never burnt. No hops. No sourness. Very smooth.

Appearance: Dark reddish-copper to opaque dark brown (not black). Thick, persistent tan-colored head. Clear, although darker versions can be opaque.

Flavor: As with aroma, has a rich malty sweetness with a complex blend of deep malt, dried fruit esters, and alcohol. Has a prominent yet smooth schwarzbier-like roasted flavor that stops short of burnt. Mouth-filling and very smooth. Clean lager character. Starts sweet but darker malt flavors quickly dominates and persists through finish. Just a touch dry with a hint of roast coffee or licorice in the finish. Malt can have a caramel, toffee, nutty, molasses and/or licorice complexity. Light hints of black currant and dark fruits. Medium-low to medium bitterness from malt and hops, just to provide balance. Hop flavor from slightly spicy hops ranges from none to medium-low.

Mouthfeel: Generally quite full-bodied and smooth, with a well-aged alcohol warmth. Medium to medium-high carbonation, making it seem even more mouth-filling. Not heavy on the tongue due to carbonation level.

Comments: May also be described today as an Imperial Porter, although heavily roasted or hopped versions are not appropriate for this style. Most versions are in the 7–8.5% ABV range. Danish breweries often refer to them as Stouts, which indicates their historic lineage from the days when Porter was used as a generic name for Porter and Stout.

History: Traditional beer from countries bordering the Baltic Sea, developed indigenously after higher-gravity export brown or imperial stouts from England were established. Historically top-fermented, many breweries adapted the recipes for bottom-fermenting yeast along with the rest of their production.

Characteristic Ingredients: Generally lager yeast (cold fermented if using ale yeast, as is required when brewed in Russia). Debittered chocolate or black malt. Munich or Vienna base malt. Continental hops (Saazer-type, typically). May contain crystal malts and/or adjuncts. Brown or amber malt common in historical recipes.

Style Comparison: Much less roasted and smoother than an Imperial Stout, typically with less alcohol. Lacks the roasty qualities of stouts in general, more taking on the roasted-butnot-burnt characteristics of a schwarzbier. Quite fruity compared to other porters. Higher alcohol than other porters.

Vital Statistics:
OG: 1.060 – 1.090
IBUs: 20 – 40
FG: 1.016 – 1.024
SRM: 17 – 30
ABV: 6.5 – 9.5%

Commercial Examples: Aldaris Porteris, Baltika #6 Porter, Devils Backbone Danzig, Okocim Porter, Sinebrychoff Porter, Zywiec Porter Tags: high-strength, dark-color, any-fermentation, lagered, eastern-europe, traditional-style, porter-family, malty
» 25/07/2017 11:30
¡Mooola! Yo haré una fijo.

Pregunta: si alguien de fuera de Madrid quisiera participar, ¿le enviaríamos algún comentario sobre su birra (hoja de cata, comentarios simples, ...)? ¿le daríamos las gracias y una palmada en la espalda? ¿ni eso?
» 25/07/2017 12:42
Si alguien quiere participar pero no puede venir al día de la cata (de Madrid o no), se le hará llegar los comentarios que surjan de su cerveza (en formato hoja de cata preferentemente) igual que el pin si su cerveza es la mejor valorada. (Al final voy a tener que comprar el pin... jajaja).

La idea es juntarnos y evaluar las cervezas como si fueran unas primarias del match beer, lo que nos permita conocer más del estilo, los posibles aciertos o errores de cada uno, etc. así que es más interesante estar presente, pero si no se puede ¡bienvenidas sean las cervezas!
» 25/07/2017 18:08
Habra que seguir este tema de cerca.
Gran iniciativa Tomás!
» 26/07/2017 08:08
O0 O0 O0 O0

Me apunto, por supuesto!
» 26/07/2017 09:43
sharak escribió: ¿ni eso?

Jajajajaja!

Si puedo, que lo dudo, elaboro y os mando alguna. Espero que vayais actualizando el HIlo. En Bizkaia, para octubre-noviembre tenemos una quedad con estilo, precisamente con Baltic Porter. Si puedo comento que tal ha ido.
» 26/07/2017 13:38
Anda que invitas a subir... jajaja
» 19/10/2017 12:06
Recordatorio, para aquellos como yo que aún no hayan empezado a hacerla jajaja.

Además, por si alguno se anima a venir de lejos, finales de febrero será último sábado de febrero (que hay que darle tiempo a mi cerveza).
» 19/10/2017 13:21
Hoy empiezo el starter O0
» 20/10/2017 13:13
Oye no había leído este hilo.

Pues yo quizá me apunte, a ver como me apaño, que tengo en cola varias elaboraciones por hacer, pero quizá cuele una Baltic Porter en medio.
» 24/01/2018 22:47
Recordatorio del tema, ¡qué ganas!
» 25/01/2018 11:28
Hay fecha ya? Que tengo que ver si consigo escurrir el culo del corni y mandaros al menos una botella xD
» 25/01/2018 11:57
A mi no me ha dado tiempo al final, lástima!!
» 25/01/2018 13:50
BaronBirra escribió: Hay fecha ya? Que tengo que ver si consigo escurrir el culo del corni y mandaros al menos una botella xD

Si no recuerdo mal, se barajaba como fecha el último sábado de febrero, ya confirmará Pallando. Viendo como van los envíos desde tu tierra últimamente, la puedes ir enviando, sí... ;D

Un saludo!
19 mensajes Página 1 de 2